onsdag 5 september 2007

Dag 3, lunch och skolbuss

Jag vaknade tidigt och duschade och åt frukost (Reese's). Sedan kördes jag till skolan och gick direkt till counselor-mannen. Jag fick mitt schema och en visning av var mina rum var. Sedan fick jag mitt skol-ID, det har min bild på sig, en ganska bra bild faktiskt, inte lysande kanske. Jaja. Jag satt på skolbiblioteket i en halvtimme och läste "Philospophy: The Basic Readings". Sedan började min första lektion.

*Den här delen är skriven på ett vanligt papper, under en lektion när jag inte hade något att göra. Jag har dock skrivit av den eftersom att ingen kan läsa min handstil*

Shit pommes, det här äger delvis.
Jag går i highschool, jag är på min första lektion och livet leker, eller något, faktum är att jag känner mig lite dum i huvudet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har missat att känna igen George Washington, eller det gjorde jag faktiskt aldrig. Jag rättade mitt misstag så det är lungt. Men det var extremt pinsamt. Men min "lärare" i "seminar", en lektion där man kan göra vad som helst som är skolrelaterat, Mr. Vagos äger.

Underbar konversation som nyss inträffade:

Vagos: Petter is from Sweden.
Kille: And he doesn't know who Washington is.
Tjej: He was a slave owner.
Klassen: OoooooOOOOOooooo...
Kille: Why do you hate America?

Sedan följde en diskussion på ungefär 20 minuter om Washington och fattiga och rika i USA. Inte extremt djupt men helt klart spännande. Jag sa inget men var inte ensam om att inte göra det. Jag tänkte lägga fram några tankar men jag lät bli eftersom att de i grunden var lite anti-amerikanska.

Folk pratar mycket högre än i Sverige, ljudnivån är verkligen högre.

*Slut på det jag skrev på lektionen*

Efter det hade jag Genetics. Det var inte så mycket lektion för min del, första delen av lektionen var ett prov, jag slapp göra det eftersom att det var min första dag i skolan och jag hade inte haft någon chans tärna inför provet. När folk började bli klara fick vi en text om att 98% av schimpansernas DNA är samma som människans, sedan skulle vi göra en mindmap över texten. Inte så svårt, det var mest min handstil som skapade problem, jag tyckte det blev för fult första gången så jag gjorde en till vilket tog väldigt lång tid. Jag hann och så, men ändå. 

Spännande fakta: innan lektionen var det några inne i klassrummet, vuxna människor, de gick ut men en kvinna stannade kvar. Hon hade en Starbucks-påse och undrade om vi (de tre personer som var i rummet) ville ha några kakor eller bullar. Det ville vi, en kille frågade om han kunde få hela påsen. Det kunde han. Alltså, det här var ingen liten fjant-pressbyrån-påse. Det här var en jävla ICA-pappers-kasse. Fylld till 3/4. Jag tog två gigantiska kakor (motsvarigheten till 7-10 vanliga). Jag åt dem inte utan behöll dem i den plastfolie de redan låg inlagda i.

Sedan var det lunch.

Jag bestämde mig för att äta i matsalen, eller "cafetorium" som kidsen kallar del, en blanding av "cafeteria" och "auditorium", eftersom att det finns en stor scen där. 

Maten... Herregud. French Fries och Pizza, från Dominos. Det är alltså inte ens uppvärmt där, de köper från ett snabbmatställe och säljer till oss. $2 kostade det, men då ingick en dricka. Mitt namn fanns inte i databasen så det tog ett tag och en kö bildades bakom mig. Jag blev inbjuden att sitta med den två år yngre grannen. Jag tänkte att det var bättre att sitta med hennes vänner än ingen alls, dessutom skulle det vara otrevligt att tacka nej. Hon är trevlig, inte så rolig kanske. Det började duggregna lite så jag åt fort och gick in, det finns platser inomhus men de var sedan länge slut.

Sen gick jag och försökte öppna mitt skåp, det gick inte, min kod är 10-16-30, men den fungerar inte. Får lösa det någon dag.

Jag kom på nu att Genetics var efter lunch. Men jag kan inte Ctrl-C:a så det får bli såhär.

Sen hade jag American History. Vi såg en film om Angel Island. Sedan diskuterade vi filmen i grupper. Jag hamnade i en grupp med personen som verkade mest konstig i hela rummet och två andra. Hon heter Sage, hon är inte korkad, bara lite excentrisk. Det var en trevlig diskussion i vilket fall. Vi analyserade bilder och dikter utifrån SOAPSTONE.

Speaker
Occation
Audience
Purpose
Subject
TONE

Efteråt fick jag stanna kvar efter att de andra gått, Ms. Fuenzalida som är den yngsta och trevligaste läraren pratade lite med mig om vad de andra gjort, jag har tre läxor, blä.

Sedan åkte jag skolbussen hem, en väldigt märklig upplevelse, i skolan är folk relativt rena i sitt språk, på bussen var det "fuck" och "shit" som gällde. Sedan kom jag hem, jag pratade ett tag. Sedan åt jag mina kakor och drack en Diet Coke.

Det blir Tacos till middag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

zuerst!

Unknown sa...

Petter, jag tänker fälja din blogg maniskt. Du verkar ha det häftigt, dricka diet Coke, äta godisflingor och vara en riktig amerikan ;)

/Calle